Jussi Jokinen tulI Prässin harjoitusvahvuuteen kesällä 2014. Jussin motivaatio ja halu kehittyä paremmaksi urheilijaksi teki Prässin tiimiin vaikutuksen ensitapaamisella

(Artikkelia mukaillen Trainer4You 1.9.2015, kirjoittaja: Riku Aalto)

Edessäni istuu kiekkoleijonien kapteeni, huikean uran maailman arvostetuimmassa jääkiekkoliigassa NHL:ssä pelannut ammattilaisjääkiekkoilija Jussi Jokinen. Vaikka skeptisimmät saattoivatkin jo povata Jokisen uralle laskusuhdannetta, on mies nyt, jo kymmenen NHL:ssä pelatun kauden jälkeen, elämänsä kunnossa.

Sain mahdollisuuden jututtaa Jokista sekä hänen fysiikkavalmentajaansa Trainer4You personal trainer Sami Alalauria ja tentata millaisella treenillä mies on huippukuntonsa rakentanut sekä millaista on työskentely Jussi Jokisen, Pekka Rinteen, Joonas Donskoin, Miikka Salomäen, Ville Pokan sekä muiden tähtikiekkoilijoiden fyysisenä valmentajana.

Terve itsetunto jatkuvan kehittymisen peruspilarina

Vaikka tapasimme vasta ensimmäisen kerran ja keskustelumme on jatkunut pienen hetken, en voi olla kiinnittämättä huomiota Jussin poikkeukselliseen kykyyn analysoida omia vahvuuksiaan sekä kehityskohteitaan. Pelkän analyyttisuuden lisäksi mies etsii pohdinnoissaan jatkuvasti keinoja itsensä kehittämiseen. Vaikka takataskussa on nelivuotinen ja arvoltaan 16 miljoonan dollarin sopimus NHL –seura Florida Pantersin kanssa, ei miehen innostus, nöyryys ja valtava palo uuden oppimiseen ole kadonnut minnekään. Päinvastoin! Jokinen pelaa ja seuraa rakastamaansa lajia lätkää edelleen pikkupoikamaisella innostuksella sekä katsoo muun muassa jokaisen pelaamansa ottelun videolta omaa suoritusta edelleen paremmaksi hioakseen.

Lätkä on fiksujen miesten peli

Toinen asia, johon en voi olla kiinnittämättä huomiota on Jokisen kyky huomioida kaikki ympärillään olevat ihmiset. Yläfemmat saa hänen ympärillään parveilevan poikalauman lisäksi myös naapurin pikkuveijarit ja huomiota riittää kaikille tähtipeluria ihmetteleville vanhemmillekin. Itse asiassa olen törmännyt samaan huomioon melkein jokaisen urallaan poikkeuksellista menestystä saavuttaneen huippu-urheilijan kohdalla: Hyvä itsetunto, terve itseluottamus, analyyttinen ote omaan tekemiseen, nöyrä elämänasenne ja todellinen joukkuepelaajan luonne tuntuvat yhdistävän heistä lähes kaikkia.

Huippukunto on tiimityötä

Kolmas asia, johon kiinnitän huomioni, on Jussin urheilullinen ja jäntevä olemus. Mies on selvästi tikissä, vaikka takana on lähes kolmen kuukauden mittainen omaharjoittelujakso Suomessa, kaukana seurajoukkueen ”valvovasta silmästä”. Jussi kertookin saaneensa treenata nyt täysin terveenä, eikä vammojen kuntouttaminen ole rajoittanut kehittävää treeniä tänä kesänä. Fysiikkavalmennuksesta vastaavan Sami Alalaurin ja Katja Kukkulan lisäksi Jokinen on treenannut jäällä taito-painotteisesti Tuomo Rädyn opissa ja hänen ravintovalmennuksensa suunnittelusta on vastannut kolmas Prässi treenaritiimin jäsenistä, Katja Kukkula.

Lisäksi Samin ja Katjan kokoamaan tukiverkostoon kuuluvat fysioterapeutti Ari Korkala, Lääkäri Harri Hakkarainen sekä psykologi Päivi Räty. ”Ideana on tarjota tähtikiekkoilijoille sujuva ja kokonaisvaltainen palveluputki, jossa urheilijan itse ei tarvitse huolehtia liiaksi mistään”, Sami kertoo ja mainitsee vielä Under Armorin treenivaatteiden sekä North Forcen urheilulisäravinteiden järjestyvän tiimiläisilleen, silloin kun niille on tarvetta.

Jussi kertoo ammattivalmennuksen olevan ainakin hänen kohdallaan tiivistä tiimityötä. Kokeneena ja analyyttisena huippuammattilaisena hän tietää kyllä omat kehityskohteensa, eli sen MITÄ treenataan. Sami, Katja ja heidän tiiminsä jäsenet sen sijaan päättävät sen, MITEN treenit toteutetaan. Kymmenen vuotta suomalaisen fysiikkavalmentajagurun Harri Hakkaraisen treenattavana olleen Jussin yksi tavoitteista olikin saada valmentajan vaihdoksella treeneihinsä lisää kipinää, monipuolisuutta sekä uutta nostetta uralleen.

Juhannukselta mukaan Prässin treenirinkiin

Jussi saapui Suomeen leijonien MM-kisaurakan päätyttyä puolivälierätappioon (3-5) kisaisäntä Tsekille toukokuun puolivälissä. Ensimmäiset kolme viikkoa menivät rankasta kaudesta palautellessa ja seuraava kolmen viikon periodi sujui omatoimisesti treenaillessa. Juhannuksen jälkeen Jussi liittyi Prässin treenivahvuuteen ja siitä saakka harjoittelu on ollut hyvin suunnitelmallista, ammattimaista sekä nousujohteista.

Oululaislähtöisten NHL –pelaajien muodostaman treeniryhmän viikko-ohjelma muodostuu jokaisena arkiaamuna vedettävistä yhteistreeneistä, niitä täydentävistä jääharjoituksista sekä iltaisin ja viikonloppuna toteutettavista omatoimisista harjoituksista.