Mirä Vähäsarja on hyvä esimerkki Prässin harrasteurheilijasta, joka ottaa valmennuksen tosissaan, mutta ei kuitenkaan liian vakavasti. Kohta lääkäriksi valmistuva Mira harjoittelee yksilöllisen vuosiharjoitussuunnitelman mukaan tavoitteenaan olla lajinsa ja pelipaikkansa parhaimmistoa.

Mira kerro vähän omasta lajista ja millaisia fyysisiä valmiuksia laji vaatii?

Roller derby on quad-rullaluistimilla pelattava täyskontaktinen joukkuelaji. Nopeatempoinen ja hyvin strateginen peli etenee yksinkertaistettuna näin: Ovaalilla, tasaisella radalla on kaksi joukkuetta, joilla molemmilla on kerrallaan kentällä neljä blokkeria ja yksi pisteentekijä eli jammeri. Jammeri saa joukkueelleen pisteen aina ohittaessaan vastapuolen pelaajan kierroksella. Blokkerit yrittävät estää vastapuolen jammerin kiertämisen ja samalla hyökätä omalle jammerilleen tilaa.
Roller derbyssä pärjää pelin tasosta ja pelipaikastaan riippuen hyvinkin erilaisilla fyysisillä ominaisuuksilla: toisaalta pienikokoinen pelaaja voi pujahtaa nopeasti pienestäkin raosta tai hyödyntää matalaa peliasentoaan monipuolisesti, kun taas toisaalta isokokoinen pelaaja jyrää massallaan. Itse pelaan jammerina Oulu roller derbyn A-joukkueessa Shitty City Rollersissa SM-Cup-tasolla, joten minulta peli vaatii eniten räjähtävyyttä nopeisiin suunnanvaihdoksiin päästäkseni vastapuolen puolustukseen syntyvistä hetkellisistä raoista pujahtamaan ohi. Myös lihasmassa auttaa puskemaan yksin jopa neljän vastapuolen blokkerin muodostaman muurin läpi. Lisäksi tarvin hyvää corea ja tasapainoa vastaanottamaan taklaukset ja pysyäkseni radan rajojen sisällä iskuista huolimatta. Intervallikestävyyttä vaaditaan siten, että jaksaa kaksi minuuttia kerrallaan täysiä 60 minuuttisen pelin alusta loppuun.

 

Mitä apuja olet saanut valmentautumiseen Prässiltä? Kuinka valmennussuhde on toiminut?

Prässi on suunnitellut fysiikkatreenini alkusyksystä 2015 alkaen. Apu on ollut monin tavoin iso. Ensinnäkin kiireisessä opiskelun ja työn täyttämässä arjessa olisi todella helppo jäädä illalla sohvalle makaamaan, mutta kun treeniohjelma on tehty, tulee salille lähdettyä. Monesti lähtiessä on väsynyt, mutta kotiin palaa henkisesti ja fyysisesti virkistyneenpänä. Olen vähintään yhtä paljon ulkoinen kuin sisäinen motivoituja ja siksi minua auttaa treenaamisessa omien tavoitteiden lisäksi ulkoisena motivaattorina tieto siitä että seuraavalla pt:n tapaamisella täytyy kertoa miten treenit ovat edenneet. Lisäksi Prässin vahva kokemus jääkiekkoilijoiden oheistreenaamisessa on melko suoraan sovellettavissa roller derbyn oheisharjoitteluun ja jokainen saliohjelma on ollut juuri minun tarpeisiin räätälöity lajiani tukemaan. En olisi ikinä osannut itse rakentaa yhtä järkeviä ja monipuolisia ohjelmia kilpailukalenteriini eri kausina sovittaen. Valmennusuhde on toiminut vallan mainiosti: luotan 100% Prässin osaamiseen valmennuksessa, treenari tekee sopivan haastavat ohjelmat, kannustaa ja vaatii paljon, mutta toisaalta ymmärtää ylimääräisen lepopäivän tarpeen silloin kun arkeni ajoittain ylikuormittuu. Tapaamiset noin kuuden viikon välein ovat motivoineet ja rytmittäneet oheisharjoitteluani loistavasti.